În 2010 activitatea diviziei de colectare a creanțelor de la persoane fizice a Coface a crescut ca volum cu 35%, prin preluarea în portofoliu a a 400.000 de cazuri de colectare creanțe de la persoane fizice, potrivit unui comunicat al companiei.
Principalele instituții care au decis externalizarea acestui volum de datorii au fost băncile, companiile de leasing, companiile de asigurari, IFN-urile, companiile de utilități și telecom. Ca și în anii anteriori, sectorul bancar a fost cel care a externalizat cel mai mare volum de creanțe, având o pondere în totalul portofoliului Coface de 45%. Se remarcă însă, creșterea creanțelor externalizate de companiile de telefonie, ponderea numărului de debite preluate de Coface de la acestea crescând puternic, până la 42%.
Valorii creanțelor externalizate a crescut mai lent decât numărul de debitori – cu 11%, iar valoarea totală a sumelor de recuperat a ajuns la 180 milioane de euro. Însă, valoarea medie a creanței s-a redus anul trecut, ajungând la 1.200 de euro față cu 1.400 de euro în 2009.
Populația încă mai are datorii la bănci sau telefonie mobilă, însă valoarea acestora este mai mică. “Aceasta evoluție se bazează pe fondul crizei economice, în timpul căreia veniturile populației au scăzut considerabil, rata somajului a crescut, iar astfel oamenii au fost nevoiți să-și restrângă considerabil consumul și să se axeze pe satisfacerea nevoilor de subzistență”, se explică în comunicatul Coface.
37% din debitori nu plătesc deloc restanțele vechi
Mai putin de jumătate din debitori, mai exact 34%, își plătesc integral datoriile, potrivit comunciatului Coface. Însă, un procentaj mai mare, 37% din total, nu achită niciun leu, refuzând să-și plătească datoriile. În cazul ultimilor, la decizia creditorului (clientului) procedura de colectare amiabilă se transformă în procedură