O singură lună de toamnă din 2011 egalează volumele anuale din urmă cu cinci ani, iar pragul de un milion de euro a fost depăşit uneori într-o singură seară.
Casa de licitaţii Artmark a fost şi în noiembrie principalul actor de pe piaţa de artă, realizând semnificativ peste 50% din vânzări. Casele Goldart şi Alis, cu sesiuni bilunare, au încercat cu succes să îşi menţină poziţia pe piaţă, iar Monavissa şi Quadro au completat un calendar al toamnei în care pictorii tradiţionalişti şi-au reconfirmat supremaţia, dar recordurile personale au fost stabilite de pictorii din preajma anului 1945.
Cel mai scump tablou al toamnei i-a aparţinut lui Nicolae Grigorescu şi s-a vândut la Artmark în Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism de la sfârşitul lui septembrie. Lucrarea „Ciobănaş pe Valea Doftanei" a fost adjudecată cu 250.000 de euro, devenind al doilea cel mai scump tablou vândut în România. În aceeaşi licitaţie, tabloul „Întoarcerea de la târg", un car cu boi semnat de acelaşi Grigorescu, a fost cumpărat cu 210.000 de euro, ambele având un preţ de deschidere de 100.000 de euro.
Antidot pentru scăderile de toamnă
Tradiţional, noiembrie este o lună mai slabă pe piaţa de artă, marcată de aşteptările pieţei pentru licitaţiile din decembrie. În 2010, vânzările din noiembrie au fost la jumătate faţă de cele din octombrie şi au reprezentat doar o treime din cele ale lunii decembrie.
În acest an, casele de licitaţii au găsit modalităţi prin care să estompeze scăderile specifice şi au adus colecţii care s-au desfăcut în direct (colecţia Nicolae şi Hrisanti Petresco la Artmark şi colecţia Bittner la Alis) sau licitaţii de nişă.
La Artmark, Licitaţia Valori Tradiţionale a fructificat interesul pentru operele de patrimoniu, propunând lucrări de mai mică importanţă ale pictorilor consacraţi, într-un sumar care a dus totuşi la o rată de adjude