Premierul Tariceanu s-ar putea consola cu atat: nu este primul din Europa care arunca procurorii pe scarile Guvernului. Berlusconi, de pilda, s-a adapostit temporar in spatele unei legi ceva mai indraznete decat ordonanta 95, care a desfiintat comisia speciala de la Cotroceni si a blocat temporar anchetele cu ministri.
Parlamentul italian adoptase pe 18 iunie 2003 o lege care le acorda imunitate celor cinci cei mai inalti oficiali ai statului, printre care se numara si presedintele Consiliului de Ministri, Silvio Berlusconi.
Cu noua armura anti-justitie stralucind in piept, botezata in presa italiana norma Schifani dupa numele initiatorului sau, Berlusconi a scapat o vreme de rasunatorul proces in care era acuzat de coruperea unor judecatori.
Statul italian, cu toata influenta mediatica a lui Berlusconi, a judecat pana la urma drept. Curtea Consitutionala a invalidat cateva luni mai tarziu norma Schifani pe motiv ca violeaza principiul egalitatii cetatenilor in fata legii.
Curtea a gasit nejustificat primul articol, care suspenda procedurile penale in curs impotriva celor cinci demnitari de rang inalt - presedintele tarii, presedintii celor doua camere ale Parlamentului si presedintele Curtii Constitutionale - pe durata mandatului lor, inclusiv pentru delicte anterioare.
Tariceanu procedeaza la fel cu ordonanta 95. Arunca in calea procurorilor o lege cu explozie intarziata. Trage de timp, amana ancheta penala impotriva ministrilor sai. Le garanteaza cel putin 2 luni imunitatea, desfiintand comisia speciala de la Cotroceni care aviza inceperea urmaririi penale impotriva ministrilor.
Obtine suspendarea temporara a unor proceduri penale, la fel ca premierul Berlusconi.
Remarcati totusi diferenta specifica: Romania are, in loc de un premier, trei ministri suspectati de coruptie. Miza scade