Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare MEMRB, considera ca industria de bunuri de larg consum din Romania ar putea inregistra la finalul acestui an o scadere de 10%, comparativ cu 2009, pe fondul unei scaderi abrupte a puterii de cumparare.
In 2009 industria de bunuri de larg consum din Romania s-a situat la valoarea de 22 miliarde de euro.
Potrivit unui studiu realizat de MEMRB, FMCG-ul local a intregistrat in perioada ianuarie-august 2010 o contractie de aproximativ 7%, evolutie generata de toate grupele de categorii.
“Cred ca vom asista si in decembrie la o rationalizare a consumului pe fondul temerilor consumatorilor in legatura cu stabilitatea locului de munca. Este necesara o educare a consumatorului roman in privinta alimentatiei sanatoase, respectiv o crestere a puterii de cumparare. Nu cred ca vom avea insa in curand o crestere rapida a consumului per capita. Intrucat nu evoluam intr-un context economic normal nu pot face estimari pentru anul viitor, insa cred ca prima jumatate din 2011 va reprezenta un barometru pentru restul anului”, a spus Marius Caluian (foto).
Cel mai puternic declin in primele 8 luni ale anului a fost inregistrat de categoria bauturilor (-10,4%), urmata de produsele nealimentare (-7,8%) si produsele alimentare (-7,7%).
Piata de produse lactate proaspete a raportat o scadere valorica de 7,6% in intervalul ianuarie-august. Aceasta industrie reprezinta aproximativ 12% in valoare din totalul categoriilor alimentare. Cele mai afectate categorii au fost laptele (-16%), sana si kefir (-19%) si branzeturi (-14,5%). La polul opus, iaurtul si laptele batut au inregistrat o crestere in valoare de 5%, respectiv 6,4%.
Romania este tara cu cel mai scazut consum de iaurt pe cap de locuitor. Astfel, un roman consuma anual 3,46 kg. iaurt. Spre comparatie, Slovenia are cel mai mare consum