Dezvoltatorii care au centre comerciale operationale iau in calcul vanzarea acestora pentru sustinerea celorlalte proiecte aflate in dezvoltare in conditiile in care obtin mai greu finantari bancare, spun consultantii imobiliari locali care au fost prezenti la MAPIC, unul dintre cele mai mari targuri imobiliare europene desfasurat saptamana aceasta la Cannes.
Numarul vizitatorilor la MAPIC a fost cu circa 30% mai scazut in acest an, dupa ce in 2007 targul a atras 10.000 de oameni si circa 50 de proiecte de centre comerciale din Romania.
"MAPIC a scos pe piata toate proiectele. Practic, orice dezvoltator care are un portofoliu de produse finalizate ia in calcul perspectiva vanzarii pentru a-si finanta dezvoltarea proiectelor in curs. Investitorii manifesta inca retinere cu privire la ofertele curente, asteptand ca anul 2009 sa aduca o reasezare a preturilor", a spus Mihaela Sandu, consultant in cadrul departamentului de investitii al firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.
Singurele tranzactii realizate anul acesta pe piata de retail au fost vanzarea centrului comercial Iris Shopping Center din Bucuresti si a retelei Winmarkt, afaceri cu o valoare cumulata de peste 320 de milioane de euro.
Piata de retail trece la randul ei printr-un proces de reanalizare a proiectelor, atat dezvoltatorii cat si bancile si retailerii fiind de doua ori mai atenti cu privire la inceperea unui proiect nou, finantarea unui centru comercial sau inchirierea unui spatiu intr-un mall aflat pe hartie.
"Daca anul trecut bancile cereau dezvoltatorilor un procent de preinchiriere de 40%, anul acesta pentru a-si micsora riscurile legate de finantarea viitoarelor proiecte, cer o rata de preinchiriere de 60%, raportata la suprafata inchiriabila sau, in unele cazuri, raportata la venitul generat de chirii", declara si reprezentantii firmei de consultanta imobiliara