Scandalul izbucnit săptămâna trecută, la Zalău, după ce Episcopia Sălajului a decis să îl transfere pe un preot din oraş la o parohie din mediul rural pentru „vina” de a-l fi avut la înmormântarea mamei sale pe un preot considerat „non grata” de epicopul Petroniu, scoate la lumină o parte din lucrurile ce se petrec în spatele uşilor bisericeşti.
Schimbul de puncte de vedere ce a avut loc în aceste zile între credincioşii care îl susţin pe preot, mass media şi reprezentanţii Episcopiei Sălajului confirmă faptul că biserica reprezintă, în România, „stat în stat”, în care regulile proprii sunt suverane oricărui principiu moral. Aflăm, astfel, dintr-un punct de vedere al Episcopiei Sălajului, semnat de purtătorul de cuvânt Gabriel Gârdan, că preotul „Vasile Bota (persona non grata – n.r.), în perioada în care a ocupat funcţia de vicar administrativ al Episcopia Oradiei, a reuşit divizarea în două tabere a preoţilor din Sălaj şi ţinând cont de cele enunţate mai sus, Preasfinţitul Părinte Petroniu, după ce a ajuns episcop al Sălajului, i-a transmis în mod expres acestuia, prin intermediul părintelui Ioan Coste, că nu are încuviinţarea episcopului Sălajului de a sluji în acest judeţ, pentru a nu crea tulburare”. Cu alte cuvinte, deşi românii au drept de muncă chisr şi în străinătate, în cadrul bisericii acest lucru este îngrădit chiar şi în interiorul ţării, şi asta doar pentru că un cleric, ajuns într-o funcţie importantă, poate decide acest lucru.
Vă redăm, mai jos, textul integral al unei scrisori deschise adresată de protestatari episcopului Petroniu şi BOR, punctul de vedere exprimat de Episcopia Sălajului, dar şi reacţia credincioşilor vizavi de acest punct de vedere.
"Scrisoare deschisă către Preasfinţitul Petroniu şi către Biserica Ortodoxă Română
Întâmplarea petrecută în preajma Tăierii Capului Sfântului Ioan Bote