În 2008, dealerii vindeau cinci ambarcațiuni în șapte zile, acum de-abia dau cinci într-un an Sursa: ADRIAN SCUTARIU
Muştar şi mici din belşug pe gratare, dar zero muşterii pentru ambarcaţiunile prezente la Romanian Boat Show 2013, târgul de specialitate din Piaţa Constituţiei din Capitală. În primele ore ale evenimentului deschis ieri şi aflat la a opta ediţie nu s-au înghesuit decât vreo cinci curioşi cu buzunarele goale. La cumpărători nu mai visează nici agenţii de vânzări. De altfel, firmele nici nu au mai adus iahturi mari, cele mai încăpătoare fiind de şase oameni. „Nu mai au bani românii”, este explicaţia lui Adrian de la firma American Nautics.
Din cele 30 de ambarcaţiuni expuse în faţa Casei Poporului atrag atenţia vasul de lux Malibu (peste 300 cai putere şi cu un preţ de peste 42.000 euro), iahtul Monterey peste 300 putere, la de peste 50.000 de euro) şi bărcile de pescuit Quicksilver (de la 12.000 de euro).
Sunt preferate vasele de pescuit
Alexandru Banches, de la LZ Yachting, mărturiseşte că nu visează să vândă, la târg, iahtul Monterey. „Acum câţiva ani, vindeam doar în târg 3-5 exemplare, acum de-abia se dau atâtea într-un an. Între 2005 şi 2008 şi-au cumpărat românii bărci, acum nu mai e cerere”, se plânge Bancheş.
Puţinii muşterii aleg să cumpere vase de pescuit cu care să plece pe Dunăre sau în Deltă. Cele de fiţe, destinate croazierelor pe mări şi oceane, stau degeaba în cataloagele de prezentare.
Nici întreţinerea unei ambarcaţiuni nu este floare la ureche. Cele două revizii tehnice pe an, plata unui loc de acostare în port plus consumul de combustibil - între 12 litri/100 km la un vas de pescuit de două persoane şi până la 30 de litri/100km pentru un iaht de peste 300 cai putere - sunt alte motive de a ţine cumpărătorii la distanţă. Dar „cine se încumetă, nu regretă. „Cine se dă o dată cu o astfel de barcă, nu mai v