Nu e neaparat o regula psihologica si morala, dar, in mod frecvent, creatorii autentici de literatura scapa intr-un fel sau altul din normele fixate si social acceptate. Daca un critic literar sau un Nu e neaparat o regula psihologica si morala, dar, in mod frecvent, creatorii autentici de literatura scapa intr-un fel sau altul din normele fixate si social acceptate. Daca un critic literar sau un profesor la catedra trebuie sa impuna si prin seriozitate, cumpanire, calm argumentativ, la un scriitor adevarat, ceva din fantasmele si "nebunia" lui creatoare mai si rabufneste la suprafata manifestarilor curente. Tulburand linistea publica, aruncand macar o samanta de scandal pe terenul literar. Daca am pretinde poetilor sa fie/ sa fi fost, toti, O.K. (cum se zice azi, din unghiul ascutit al corectitudinii politice), am radia din istoria literara capitole intregi, fragmente romantice, simboliste, moderniste si avangardiste. Cam mult(e), pentru a prefera, in locul lor, deplinul consens cultural si marea plictiseala nascuta din el... Important, esential este ca aceste "turbulente" comportamentale sa fie dublate de valoarea propriu-zisa a paginilor scrise. Pe un autor fara pic de talent galagia facuta nu-l ajuta cu nimic; il dezvaluie parca si mai ridicol. in schimb, reactiile si reactiunile scandaloase ale unui poet veritabil sunt semnificative, relevante, intr-o relatie de reciproca definire cu opera. Este si cazul lui Marius Ianus, poet remarcabil si om "imposibil", amintind de tanarul Mircea Dinescu - pentru a nu merge si mai departe, pe axa temporala, pana la tanarul Geo Bogza. Dupa debutul, exploziv, cu Manifest anarhist si alte fracturi, el revine cu un volum "interzis batranilor libidinosi": Ursul din containar - un film cu mine (Ed. Vinea, 2002). Dincolo de tehnica bine pusa la punct a provocarii promotionale, se observa usor dexteritatea autorului "milenarist" in a