Nu mă număr printre naivii care să ignore coincidenţele. Mai ales atunci când ele sunt provocate. O împrejurare de acest fel este legată de calculul momentului în care ar putea deveni validă Legea referendumului. Cea cu pragul de 30 la sută.
Şi, implicit, posibilitatea vehiculată de unii reprezentanţi USL ca, în ziua celui de-al doilea tur de scrutin, să poată fi votată şi Constituţia revizuită. Băsescu, ajutat de Curtea Constituţională, a tras de timp cât a putut. Şi a împins acest termen la limită. Unii spun că s-ar fi păcălit. Eu nu cred asta. Eu sunt convins că Băsescu le-a întins adversarilor săi o momeală. Am găsit în presă un calcul interesant pe care şi-l fac unii, adăugând 365 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial a Legii, de astă dată validată şi promulgată, a referendumului. Prin această aritmetică ar fi, spun unii, posibil ca, adăugând cele 365 de zile ale anului, să fie tehnic posibil ca al doilea tur de scrutin să fie organizat simultan cu referendumul pentru Constituţie. Ce s-ar întâmpla dacă asemenea calcule ar fi materializate?
Să admitem că reprezentanţii USL insistă în a specula o aşa-zisă greşeală de calcul cu o singură zi făcută de Traian Băsescu. Şi că, prin urmare, ar încerca materializarea proiectului simultaneităţii celor două scrutinuri. Deşi există un asemenea precedent al unor alegeri prezidenţiale şi al unui referendum, el nu este identic. În ce sens? Când s-a mai întâmplat acest lucru, în 2009, nu a fost vorba despre un referendum pentru o Constituţie revizuită. Ci doar despre un referendum prin care cetăţenii au fost chemaţi să se pronunţe dacă doresc sau nu ca numărul parlamentarilor să fie redus la 300, iar ei să funcţioneze nu în două, ci într-o singură cameră. În mod evident nu este vorba despre acelaşi lucru. Simultaneitatea celor două acţiuni electorale nu era de natură să pună în discuţie conţinutul