Noua găselniţă de judecată cu statul a prins teren şi la Braşov, unde, de la începutul anului, peste 400 de şoferi au depus plângere împotriva Instituţiei Prefectului. Efectul e garantat: înainte să-ţi expire numerele roşii, ai deja câştig de cauză. Alţi aproape 5.000 de şoferi din Braşov care au plătit deja ilegalul bir fac cozi la Secţia de Contencios, pentru a-şi primi banii înapoi
Legislaţia privind Taxa de poluare pentru autovehiculele rulate a fost modificată de şase ori până în prezent. Deşi mirosea a jecmăneală încă de la bun început, ministerul de resort a călcat peste buzunarele şoferilor şi a continuat să încaseze sute sau mii de euro, în ciuda diferitelor plângeri făcute de plătitori în instanţă. Dacă la început şoferii nu au ştiut mai exact de ce să se plângă, aproape jumătate dintre ei pierzând procesele, începând de anul trecut mai toţi au adoptat aceeaşi tactică: reclamarea încălcării articolului 110 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene. „În cursul anului 2010 am avut un număr de 2.853 de cauze, în care persoanele care au plătit taxa de înmatriculare şi-au cerut banii înapoi. În 2011, din aceeaşi categorie, avem 1.910 cauze înregistrate”, a declarat judecătorul Alina Mioc, preşedintele Tribunalului Braşov.
Un produs nu poate fi taxat de două ori
Soluţia nu a dat greş, mai ales că instanţele europene au impus României să le facă dreptate cetăţenilor. „De-a lungul timpului, legea a fost modificată de şase ori, însă esenţa taxei nu s-a schimbat. Ea contravine Tratatului Uniunii Europene prin aceea că instituie o taxă care a mai fost plătită în alt stat UE. În plus, este o taxă care duce la discriminare între bunurile achiziţionate de pe teritoriul României şi cele de pe teritoriul UE”, ne spune Dan Henegar, avocat.
Practic, articolul 110 din legile europene spune că un produs nu poate fi taxat de dou