INTERVIUL ZILEI. Suntem încă în copilăria comunicării în mediul virtual, susţine specialistul.
O campanie electorală a anului 2012 nu poate exclude Internetul şi reţelele sociale. Consultantul independent Marius Ghilezan analizează felul în care decurge aceasta în mediul virtual românesc.
EVZ: Care este rolul New Media în campania electorală?
Marius Ghilezan: Internetul şi instrumentele sale personalizează candidatul. Avantajul faţă de un ziar este interactivitatea: dai răspuns imediat.
Şi la promovarea mesajului Internetul e foarte bun, dar trebuie ţinut cont că, dacă mesajul nu are efect de cartuş, nu se rostogoleşte.
Oamenii primesc cam 1000 de mesaje pe zi prin mijloace convenţionale şi neconvenţionale, e greu să ţină minte o promisiune. Ea trebuie să coincidă cu universul de aşteptare al omului. La Cluj, candidatul PNL promite că va face totul. Eu nu vreau totul, vreau doar o factură civilizată. Ca să îţi impui mesajul în mediul virtual, trebuie nu doar să fii creativ, ci să relaţionezi.
Candidatul să stea de vorbă în mediul online mai mult de o oră pe zi, să intre la chatroom, să discute live, să răspundă pe Facebook sau Twitter şi să le folosească drept mijloace de convingere, nu de propagandă.
Cum vi se pare campania actuală în mediul virtual?
Nu este cum m-aş fi aşteptat. Noi suntem încă în copilăria comunicării, toată lumea vrea să fie la costum, toţi stau ca la modelling şi de aia se va prezenta la vot 20-25% din electorat.
Totul e tern, promisiunile sunt prea generale, toată lumea face totul. Nu asistăm la o campanie persuasivă, la o dezbatere de idei şi atunci lumea o să stea acasă. Trebuie să se înţeleagă că nimeni nu votează afişe sau un link sharuit pe net.
Când deschid Internetul mi-e frică să nu-mi sară Romanescu în cap, dar tot nu ştiu cine e şi ce vrea. Trebuie să existe un cârlig care să te f