Prima recesiune a vanzarilor produselor de lux din aproape 20 de ani se produce printr-o schimbare subtila, insa surprinde constientizarea brusca a preturilor, adusa de companii precum Bulgari, Burberry, Cartier, Montblanc, care sunt fortate sa-si modifice predilectia traditionala catre stralucire, scrie in editia de astazi "The International Herald Tribune", citat de Agerpres.
Inca din anii 1990, vanzarile produselor de lux au cunoscut un boom, impreuna cu cresterea noii elite globale. Astfel, firme europene putin cunoscute s-au transformat in giganti, iar adrese chic, precum Fifth Avenue, Bond Street si Champs-Élysées au devenit spatii comerciale pentru clasa de mijloc superioara.
Putine marci au ilustrat aceasta tendinta atat de bine precum Bulgari, firma al carei numar de magazine a crescut la 259 de la doar cinci, cand Francesco Trapani a preluat conducerea in anul 1984. Cererea pentru combinatiile curajoase de safire, diamante si smaralde Bulgari a parut nesatioasa iar vanzarile au crescut exploziv, ridicand castigurile companiei pana la peste 1,1 miliarde de euro.
In vreme ce Wall Street-ul se prabusea in toamna aceasta, Trapani a prezidat lansarea fastuoasa a unui magazin Bulgari la Paris, dar si deschiderea primului magazin al companiei in Orientul Mijlociu - in Qatar au avut loc petreceri de lansare separate, pentru femei si barbati.
Acum, insa, realitatea pare sa fie ajuns din urma firma Bulgari si restul industriei de lux. Vanzarile companiei creatoare de bijuterii au crescut in al treilea trimestru al acestui an cu doar 2 procente. Analistii sunt pesimisti cu privire la o recuperare in cel de al patrulea trimestru - perioada care in mod normal aduce castiguri imense. In acelasi timp, este de asteptat ca cererea de produse de lux sa scada cu trei procente anul viitor, ajungand la nivelul de 7 la suta, potrivit u