Belgia va impune, din 2013, o "vinietă electronică" pentru maşinile care folosesc autostrăzile sale şi un sistem de taxare pe kilometru pentru camioane, pentru a obţine venituri de pe urma miilor de vehicule străine care traversează teritoriul său, relatează AFP, potrivit Mediafax.
În prezent, spre deosebire de Elveţia sau Austria, Belgia, un adevărat nod autorutier al Europei, nu obligă vehiculele străine să plătească vinietă, deşi acestea contribuie la congestionarea traficului şi degradarea drumurilor.
Cei 2.000 de kilometri de autostradă, iluminaţi pe timp de noapte, au fost finanţaţi de stat, iar circulaţia este integral gratuită, autorităţile nepercepând taxe, ca Franţa, unde autostrăzile sunt, într-o mare măsură, exploatate de societăţi private.
Ideea introducerii unei viniete în Belgia, inclusiv pentru vehiculele străine, a fost lansată la jumătatea anilor 2000. Dar punerea ei în aplicare s-a lovit, mai mulţi ani, de problema repartizării veniturilor între Flandra (nord), Valonia (sud) şi regiunea Bruxelles (centru).
Introducerea unei viniete în Belgia a provocat, de asemenea, proteste din partea vecinilor olandezi, care traversează Belgia, într-un număr foarte mare, pentru a merge în vacanţă în sudul Europei.
În martie 2007, la finalul unei întâlniri cu premierul olandez, Jan Peter Balkenende, premierul flamand din acea perioadă, Yves Leterme, a calificat sistemul drept un "instrument puţin adaptat", iar proiectul a fost lăsat deoparte.
În contextul în care starea drumurilor belgiene se degradează, gropile ajungând la ordinul miilor, cele trei regiuni belgiene au relansat proiectul, în 2010.
După patru luni de negocieri, ministrul valon al Bugetului, Andre Antoine, a anunţat, miercuri, că a fost aprobat un sistem de repartiţie, şi anume Bruxelles-ul va primi 10 la sută din veniturile generate de vehiculele străine, Val