Polarizarea continuă afectează și această temă. E ridicol să ne întrebăm ca în povestea Albei ca Zăpada, cine e cel mai performant pe R. Moldova din țară? Președinția sau Guvernul? Sursa: Răzvan Vălcăneanțu
Ambele instituții, atât timp cât nu lucrează concurențial. Președinția reprezintă România acolo, inclusiv simbolic, dar o România gestionată intern de către guvern și girată de către Parlament. Dacă intră în concursul de frumusețe, ambele institutuții pierd, și pierde în primul rând proiectul ca atare, care nu se poate naște. În al doilea rând, Chișinăul nu este astăzi temă majoră pentru cei mai mulți dintre politicieni, care simt că e prea complicat acolo, greu de înțeles, simt că voturile și banii sunt în Occident, deci nu identifică niciun obiectiv imediat, pragmatic, pentru care ar fi interesați cu adevărat de R. Moldova. Să nu ne facem iluzii. Nu avem deocamdată politicienii care să fie purtători de proiect care să poată fi asumat la nivelul societății românești. Ne urâm prea mult unii pe alții ca să putem iubi ceva împreună.
La Vilnius nu se va decide drumul ireversibil al republicii spre UE
Oricât ne-am dori cu toți asta. La Vilnius se va parafa, sperăm, Acordul de Asociere. Chișinăul nu va semna nimic, parafarea înseamană doar că ambele părți sunt de acord cu textul documentului. Dar atenție: e un acord care nu conține, explicit, ținta finală, respectiv garanția pentru integrare europeană. Chiar dacă se numește la fel cu acordurile pregătite pentru Balcanii de Vest, tipul de acord pregătit pentru statelele din Parteneriatul Estic nu prevede explicit integrarea europeană. Și sunt o serie de state care cred că o perspectivă clară de aderare la UE pentru statele Parteneriatului Estic ar încălca tocmai esența și filosofia Parteneriatului Estic, care a fost creat pentru vecinii Europei, nu pentru candidații la integrare europeană! Sper ca această