Copiii cu un IQ ridicat din familii defavorizate, dar si cei cu handicap au primit o sansa la educatie prin intermediul a doua proiecte cu finantare europeana, care s-au desfasurat in ultimii trei ani. Sase judete din tara, printre care si Maramuresul, au fost incluse in proiect, in total, peste 1500 de copii beneficiind de sustinere financiara pentru a-si continua studiile. Chiar daca cele doua programe europene au ajuns zilele acestea la final, persoanele implicate in procesul educational al tinerilor au marturisit ca vor incerca sa sustina acest demers si in continuare, prin finantare proprie.
Colegiul National „Dragos Voda” din Sighetu Marmatiei si Colegiul National „Mihai Eminescu” din Baia Mare au fost cele doua licee care au acceptat sa includa clase-pilot de elevi din medii defavorizate in sistemul lor scolar, prin programul european „Salvati Copiii de Abandon si Neintegrare”. Chiar daca la inceput reprezentantii unitatilor scolare au fost sceptici, ulterior, s-a dovedit a fi o experienta buna atat pentru tinerii integrati in scoli, cat si pentru dascali si ceilalti elevi.
„Eu cred ca pentru acesti elevi a fost o sansa unica, o sansa sa invete a invata altfel, pentru ca dupa programul obisnuit au facut programul after-school, si acesta este un mare castig si pentru noi, ca institutie, au avut ocazia sa intalneasca un grup de profesori de inalta tinuta din aceasta scoala, au avut ocazia sa iasa in lume si sa invete lucruri extraordinare , de la unele banale, pana la a sti cum sa ne comportam intr-un hotel de patru sau cinci stele”, a povestit directorul Colegiului National „Mihai Eminescu”, Marius Craciun.
Cel de-al doilea proiect, „Cerinte Educationale Speciale pentru Toti”, s-a adresat copiilor cu dizabilitati care erau in situatii de risc de abandon scolar. Acestora le-a fost facilitat accesul la programe educationale for