Datele publicate in ultimele zile privind evolutia produsului intern brut in diverse tari ale Uniunii Europene sunt de natura a tempera sperantele celor care vorbeau de semne ale iesirii din criza: la nivelul UE27, declinul PIB fata de trimestrul anterior s-a accentuat in primul trimestru din 2009, atingand minus 2,5 la suta, fata de minus 1,5 la suta cat se inregistra in trimestrul patru al anului 2008. Situatia s-a deteriorat in mod deosebit in Germania, Austria, Olanda sau Spania, iar intre noii membri, in Slovacia, tarile baltice si Ungaria. Romania este in situatia "fericita" in care scaderea din primul trimestru al anului 2009 (minus 2,6 la suta) este mai mica decat cea din trimestrul precedent (minus 3,4 la suta). Capata tot mai multa credibilitate opinia potrivit careia Uniunea Europeana isi va reveni din criza mai greu decat alte zone.
Mai devreme sau mai tarziu insa, si aceasta criza va fi depasita. Ar fi o greseala totusi sa credem ca in doi-trei ani se va reveni la situatia dinaintea crizei. Dimpotriva, criza va avea drept urmare o schimbare importanta a peisajului economic national si international si vor exista cativa castigatori si multi perdanti atat la nivelul sectoarelor industriale, cat si la nivelul tarilor si zonelor geografice. Asa, de exemplu, industria auto din Germania inregistreaza cele mai severe scaderi din Europa, in timp ce FIAT reuseste sa se mentina in crestere si are chiar ambitii de preluare a unuia dintre cei mai mari producatori americani si mondiali. (Trebuie observat in acest context ca si Dacia este bine pozitionata in aceasta criza, desi riscuri persista!)
Ma voi opri insa acum asupra schimbarilor treptate care s-au produs in sectorul financiar mondial de cel putin un deceniu, ale caror consecinte sunt pe cale sa fie puse in evidenta de actuala criza economica. Modelul de crestere economica promovat d