Dacă la sfârşitul anilor '90 Muntenegru era ţinta dezvoltatorilor imobiliari din Marea Britanie şi Irlanda, precum şi o destinaţie de vacanţă populară în rândurile cetăţenilor sârbi, începând din 2000 aceştia au început să dispară din peisaj, locul lor fiind luat rapid de investitorii ruşi. „Începând cu acea perioadă, 75% din proprietăţile vândute anual au fost cumpărate de către aceştia", declară pentru Novaia Gazeta Ivan Daşicev, de la agenţia imobiliară Montenegro Prospects.
Astăzi, marginile autostrăzilor din mica ţară balcanică sunt împânzite cu anunţuri imobiliare în limba rusă - care domină şi discuţiile animate din multe cafenele sau de pe terasele hotelurilor recent clădite, iar primul panou publicitar asupra căruia cad privirile turiştilor care coboară din avion pe aeroportul din capitala Podgorica este, desigur, tot în rusă: „Vino unde eşti plăcut!", spune acesta.
Deşi Bulgaria şi Spania continuă să conducă în topul investitorilor ruşi, Muntenegru se află de mai mulţi ani pe locul trei - ceea ce nu este de mirare: un litoral superb, un sector turistic care creşte rapid, absen'a vizelor, preţurile încă mici ale proprietăţilor imobiliare precum şi costurile de viaţă scăzute fac din statul balcanic o ţintă interesantă pentru turiştii ruşi. Conform portalului de ştiri Digital Journal, în august 2011, luna de vârf a sezonului turistic, peste 20% din cei 455.000 de vizitatori ai ţării au fost cetăţeni ruşi. Aceştia invadează în fiecare an staţiunea de vacanţă Budva (cunoscută şi sub numele de Mica Rusie) - unde au fost înfiinţate o şcoală rusească şi o revistă glossy pentru turişti, iar postul local de televiziune transmite o emisiune de ştiri în limba rusă.
Parlamentarii cumpără terenuri în „grădina botanică"
Ancheta cotidianului Novaia Gazeta, realizată împreună cu Proiectul de Raportare a Crimei Organizate şi Corupţiei (OCCRP), a scos la