Ansamblul Schubert va interpreta, de la ora 11.00, compoziţii de Frank Bridge, Gabriel Fauré şi George Enescu, la Ateneul Român
Articol semnat de Toma Popovici
Autor a peste 200 de opusuri într-o mare diversitate de genuri (vocal, instrumental, cameral, orchestral, concertant), Frank Bridge este, probabil, cel mai preţuit pentru muzica sa de cameră, el fiind un muzician ce a activat în numeroase ansambluri camerale.
Fantezie în fa diez minor pentru cvartet cu pian H. 94 este impregnată puternic de stilul romantic târziu francez, în special de cel al lui Gabriel Fauré. Alcătuirea instrumentală a ansamblului, limbajul armonic bogat, cu inflexiuni modale, caracterul extrem de melodios şi elegiac şi ţesătura sonoră omogenă, armonioasă, în care instrumentele se completează reciproc, fără ieşiri în evidenţă de natură solistică sunt câteva dintre trăsăturile Fanteziei ce o pot defini drept un omagiu adus compozitorului francez.
Lucrarea este alcătuită din trei părţi, ce se cântă înlănţuit, fără pauză, şi îmbracă o formă ciclică, ultima parte şi coda rememorând materialul tematic al primelor două mişcări.
Partea întâi, Andante con moto, ce debutează cu o introducere rapsodică, este străbătută de un fior melancolic, elegiac, sugerat de ritmul ternar, legănat, de melodicitatea celor două teme şi de culoarea tristă şi interiorizată a tonalităţii fa diez minor.
În contrast, scherzo-ul mişcării secunde (Allegro vivace) este spectaculos, plin de spirit, şi nelipsit, pe alocuri, de ironie. Partea a treia rememorează ideile muzicale şi nostalgia primei părţi, iar coda încheie Fantezia cu o amintire palidă a scherzo-ului, ca o resemnare.
Rafinamentul muzicii franceze
Cele două cvartete cu pian de Gabriel Fauré se înscriu printre capodoperele genului, alături de cele ale l