Compania de stat CFR Călători a anunţat sâmbătă, 13 august, că începând de duminică, 14 august, tarifele practicate vor fi majorate cu 18%. Motivele invocate de compania de stat au fost necesitatea de "echilibrare a situaţiei financiare a companiei" şi "creşterea preţurilor la diferite materiale cu pondere mare în activitatea de transport feroviar: combustibil, energie, piese, etc.", după cum se precizează în comunicatul oficial.
Contactat de gândul, Adrian Vlaicu, directorul departamentului de marketing al CFR Călători, a explicat că anunţarea scumpirii "de pe o zi pe alta" este normală, în sensul în care aşa sunt procedurile.
"Nu puteam anunţa mai devreme pentru că ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial abia vineri seară, târziu. Nu puteam anunţa înainte să derulăm şi procedurile interne care au urmat după publicarea ordinului", ne-a declarat Vlaicu. "Nu poţi să dai drumul unui astfel de anunţ decât atunci când eşti sigur că el poate fi pus în practică, integral, fără niciun fel de probleme", a adăugat el.
Scumpirea biletelor CFR, o promisiune făcută de Guvern celor de la FMI şi de la CE
Majorarea cu 18% a tarifelor a fost posibilă pentru că Guvernul a anulat, prin ordonanţa de urgenţă 57 de pe 16 iunie 2011, prevederile conform cărora tarifele practicate de CFR Călători şi Metrorex pot fi majorate doar cu nivelul inflaţiei şi doar cu acceptul Consiliului Concurenţei. Motivul pentru care Guvernul a adoptat această ordonanţă este degrevarea bugetului de stat de o parte din aceste cheltuieli şi echilibrarea bugetelor. Măsura a fost promisă de către Executiv oficialilor FMI şi ai CE, care au cerut reducerea arieratelor companiilor de stat.
În ceea ce priveşte nivelul majorării, de 18%, director de marketing al CFR Călători susţine că acesta a fost calculat în funcţie de scumpirea materiilor prime şi a altor servicii precum şi în fun