Curtea Constitutionala arata, in motivarea deciziei din 18 decembrie, cand a declarat neconstitutionala Legea educatiei, ca asumarea raspunderii nu era oportuna si ca dezbaterea in procedura obisnuita in Parlament ar fi permis societatii civile implicarea in problema educatiei nationale.
Judecatorii Curtii retin, in motivare, ca angajarea raspunderii Guvernului se poate face cu privire la doua sau mai multe proiecte de lege sau la un pachet de asemenea proiecte. Pe de alta parte, "atunci cand exista o majoritate parlamentara care rezulta din faptul ca partidele respective au format Guvernul, adoptarea sub forma asumarii raspunderii nu era oportuna, cu atat mai mult cu cat intrarea in vigoare a acestei legi nu se face imediat, ci pentru anul preuniversitar si universitar 2010-2011. In plus, Curtea constata ca dezbaterea in procedura obisnuita in Parlament, nu numai ca ar fi fost beneficiara unor amendamente, dar ar fi permis implicarea societatii civile in problema educatiei nationale", arata CCR, citata de NewsIn.
De asemenea, explica judecatorii, angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmareste ca acesta sa fie adoptat in conditii de maxima celeritate, continutul reglementarii vizand stabilirea unor masuri urgente intr-un domeniu de maxima importanta, iar aplicarea acestora trebuie sa fie imediata.
Astfel, Curtea constata ca Legea educatiei nationale, spre deosebire de celelalte doua legi asupra carora Guvernul si-a angajat raspunderea in aceeasi zi (n.r. Legea salarizarii unice si Legea reorganizarii unor institutii, care au trecut de controlul constitutional), urmeaza sa intre in vigoare in conditiile in care nimic nu reclama iminenta unei asemenea necesitati, iar toate masurile de reorganizare a invatamantului, preuniversitar si universitar, devin efective cu inceperea noului scolar.
Judecatorii CCR m