Parintele Calistrat Manastirea Vladiceni Crucea Mantuitorului Iisus Hristos, Altarul Jertfei Supreme a crestinatatii universale, a fost o cruce a iubirii, a dragostei prin care Dumnezeu S-a daruit lumii spre sfanta mancare si sfanta bautura, Trup si Sange Dumnezeiesc: "Luati mancati, acesta este Trupul Meu, care se frange pentru voi; beti dintru acesta
toti, acesta este Sangele Meu, Care pentru voi si pentru multi se varsa!" (Marcu 14.22). Biruinta asupra întunericului, a mortii, a raului, a diavolului, a fost biruinta unica, suprema, desavarsita prin calcarea mortii atee (venita asupra lui Adam prin pacatul neascultarii), cu o moarte a dragostei, a iubirii supreme. Astfel ca
toti cei ce cred în Iisus Hristos au nadejdea învierii si a vietii vesnice prin actualizarea neîncetata (în Sfintele Altare) a Jertfei Lui Iisus întru Potirul euharistic: "Aceasta sa faceti spre pomenirea mea" (Luca 22.19). Numai ca aceasta implica iubirea între oameni si intercomunicarea lor în Numele Legii Lui Iisus - iubirea. Un învatator de lege a întrebat: "si cine este aproapele meu?" (Luca 10.29). Dar Legea spune: "Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufletul tau si din toata puterea ta si din tot cugetul tau, iar pe
aproapele tau (asa cum te iubesti) pe tine însuti" (Luca 10.27); cu alte cuvinte, daca ne iubim pe noi însine, în asa fel încat sa ne dorim mantuirea, atunci modelam inima spre dorinta iubirii curate de aproapele, indiferent cine ar fi acesta: "Un om oarecare a cazut între talhari" (Luca 10.30). De aici, deducem ca "aproapele" este
privit generic, nu are un nume propriu caruia sa i se atribuie vreo valoare sufleteasca aparte, care sa-l urce sau sa-l coboare pe scara valorilor; este un simplu om, cu bune, cu rele, cu calitati si defecte, dar doritor de a fi iubit si ajutat sa se mantuiasca: "Si daca faceti bine celor