Al doilea episod al rubricii Cine Ideea se opreste asupra lui Amadeus, film realizat in 1984 de Milos Forman. Pelicula atrage atentia in primul rand prin modul in care este construit profilul protagonistilor.
Rasul tembel al Mozart, geniul neinteles de contemporani, dublat de sarcasmul vlaguit al lui Salieri, concurentul chinuit de constiinta mediocritatii.
Am testat aceasta constructie cinematografica invitandu-l pe Tiberiu Soare, dirijor al Operei Nationale Bucuresti. A pus bemoli, a nunatat si a chestionat interpretarea lui Milos Forman asupra lui Mozart cu precizia si atentia celui care stapaneste arta indrumarii unei orchestre. Filmul este construit plecand de la o ipoteza avansata in 1830 de Alexandr Puskin in drama sa "Mozart si Salieri". Studiile de muzicologie si cercatarile istorice, dublate de investigatii anatomo-patologice, infirma majoritatea punctelor de forta avansate de interpretarea lui Puskin, preluata de Forman. Plecand de la aceste delimitari, Tiberiu Soare ne aduce inaintea imaginea unui Mozart a carui genialitate se lasa a fi inteleasa din perspectiva celui care sparge tiparele stiind exact ce face si nu din unghiul unui personaj care traieste iresponsabil o viata sociala excentrica.
Vezi discutia cu Tiberiu Soare si comenteaza peMedievalia.ro
Al doilea episod al rubricii Cine Ideea se opreste asupra lui Amadeus, film realizat in 1984 de Milos Forman. Pelicula atrage atentia in primul rand prin modul in care este construit profilul protagonistilor.
Rasul tembel al Mozart, geniul neinteles de contemporani, dublat de sarcasmul vlaguit al lui Salieri, concurentul chinuit de constiinta mediocritatii.
Am testat aceasta constructie cinematografica invitandu-l pe Tiberiu Soare, dirijor al Operei Nationale Bucuresti. A pus bemoli, a nunatat si a chestionat i