Românii cu domiciliu sau reşedinţa în străinătate pot intra în evidenţa Registrului Electoral, pentru a figura pe listele permanente, doar pe bază de solicitare prealabilă adresată misiunilor diplomatice, cu cel puţin o lună înaintea alegerilor, potrivit unui proiect de OUG obţinut de MEDIAFAX.
Prin proiectul de act normativ, iniţiat de AEP şi MAI, sunt instituite liste electorale permanente şi în cazul cetăţenilor români aflaţi în străinătate, însă pentru a figura pe acestea trebuie să se adreseze întâi ambasadelor.
Astfel, sunt instituite două categorii de alegători care pot vota în strănătate pe listele permanente: românii cu reşedinţa în străinătate, dar cu domiciliu în România, şi românii care au domiciliu în străinătate.
Pentru a putea figura pe listele electorale permanente aceştia trebuie să se înscrie în Registrul Electoral, care reprezintă baza de date din care sunt generate listele electorale permanente, respectiv este stabilit numărul total al alegătorilor.
"Cetăţenii români cu drept de vot vor putea fi înscrişi în Registrul electoral cu adresa de reşedinţă, pe bază de cerere către primari sau misiunile diplomatice, după caz. Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate vor fi înscrişi de către Autoritatea Electorală Permanentă în Registrul electoral numai pe bază de cerere făcută către misiunile diplomatice", se arată în proiectul de ordonanţă de urgenţă.
"Sunt înscrişi în Registrul Electoral cu adresele din străinătate, cetăţenii români cu drept de vot şi cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate care depun cereri în acest sens la misiunile diplomatice şi oficiile consulare, până cel mai târziu cu 30 de zile înainte de data votării (…) Pentru cetăţenii români cu drept de vot, cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, listele electorale permanente se întocmesc pe state şi localităţi', precizează documentul.
De