CCR a publicat ieri motivarea verdictului de neconstituționalitate dat unor articole din legea inițiată de USL prin care Parlamentul era chemat să medieze între președinte și premier atunci când aceștia nu ar fi reușit să cadă de acord cine reprezintă România la reuniunile UE. Sursa: AGERPRES
Potrivit motivării, publicate vineri în Monitorul Oficial, CCR s-a pronunțat deja în această chestiune, în momentul în care Victor Ponta a încercat să-l excludă pe Preşedintele României din componenţa delegaţiei care participa la Consiliul European în perioada 28-29 iunie 2012. Judecătorii au stabilit atunci că "în exercitarea atribuţiilor constituţionale, Preşedintele României participă la reuniunile Consiliului European în calitate de şef al statului. Această atribuţie poate fi delegată de către Preşedintele României, în mod expres, primului-ministru".
Conform mediafax.ro, Curtea menţionează că, în motivarea acestei soluţii, a reţinut, în esenţă, că regimul politic consacrat de Constituţie trebuie să fie calificat ca fiind unul semiprezidenţial şi că, potrivit articolului 80 alineat (1) din Constituţie, preşedintele României reprezintă statul român, ceea ce înseamnă că în planul politicii externe conduce şi angajează statul. "Acest text constituţional îi permite să traseze liniile viitoare pe care statul le va urma în politica sa externă, practic să îi determine orientarea în planul relaţiilor externe, ţinând cont, desigur, de interesul naţional. O atare concepţie este legitimată de caracterul reprezentativ al funcţiei, Preşedintele României fiind ales de cetăţeni prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat", menţionează CC.
Curtea mai precizează că, în planul politicii externe, primul-ministru are competenţa constituţională de a asigura realizarea politicii externe a ţării (art. 102 alin. (1) din Constituţie), ceea ce înseamnă