Ciudata afiliere la valorile Uniunii Europene prin recul. Avem, in orice caz, mai multi agramati decat pana la Proces, iar ritmurile promit, in viitorul apropiat, proportii de masa. Am discutat zilele trecute cu un grup de profesoare de la Colegiul Pedagogic „Ion Creanga" din Balti, colegiu care sta, ca si altele, sa fie lichidat conform unei hotarari emise recent de Ministerul Educatiei. Dupa scoli, considerate contraproductive in cutele reliefului (fiindca in cauza au fost, cu precadere, asezamintele scolare de la tara), randul le-a venit colegiilor, in speta celor pedagogice care, ma-ntelegi, nu se dovedesc decat superflue de vreme ce produc pedagogi, ca si facultatile. In plus, Procesul de la Bologna, unde e scris negru pe alb ca un cadru didactic trebuie sa aiba, obligatoriu, studii superioare. Aici, fiind vorba de studii medii de specialitate, avem, nu-i asa, o prima si radicala abatere. Procedam in contra curentului, sfidam, vai, o norma nascuta in UE!... Incerc sa dibui, mai mult sau mai putin euristic, ce-a fost in capul ministerului (si ce mai e!) apropo de aceste institutii; cum i s-a conformat, scazand, pliindu-se, trecand prin bolgiile pragmatismului cu mot european (inca n-am zis servitutii!) acceptia notiunii de eficienta a invatamantului. Ce ziceau profesoarele? Ca functionarii ministerului, in frunte cu ministra insasi, nu rostesc niciodata „lichidare", „reducere". Folosesc, in schimb, chit simptomatic de rar, vorba asta difuza, in care incape ce vrei (si, mai ales, cat iti pofteste flerul de conjuncturist), zisa „optimizare". Nu: „inchidem scolile si ii aruncam pe profesori in strada" (ca si pe copii, de altfel, fiindca e grotesc sa mergi azi, in era facebook-ului, a wi-fi-ului, a IPad-urilor, a gadgeturilor, intr-un cuvant, cu caruta, un ceas si mai bine batut pe muchie, ca sa ajungi la scoala!), ci optimizam. Nu, franc: lasam universitatile in pla