Una dintre practicile dubioase de pe piata de publicitate si din presa romaneasca, asa-numita "publicitate fara P", tinde sa dispara. Luni, "Adevarul" anunta ca a exclus din oferta proprie acest tip de reportaj publicitar. Marti, Clubul Companiilor de Relatii Publice a remis un comunicat prin care sustine o "diferentiere clara" intre reclama si sectiunea redactionala a unei publicatii".
Cititorul de ziare si reviste din Romania a putut fi - si, pe alocuri, inca mai poate - pacalit de anumite publicatii, prin faptul ca acestea nu marcheaza clar caracterul publicitar al unui articol comandat si platit la tarif de reclama, uneori cu majorari, de firma la care se refera.
Materialul, cules cu fonturile folosite de publicatia respectiva si pus in pagina dupa regulile grafice ale acesteia, era primit de cititor ca reprezentind opinia redactiei. Desi, in general, ziarele publica preponderent articole critice, textul respectiv formuleaza ori sugereaza judecati pozitive despre un anume produs, serviciu sau activitate economica.
Aparitia acestui tip de articole in presa romaneasca nu tine de coruperea redactorilor, ci este o practica oficializata prin contracte. Cu toate acestea, semnalele din piata arata ca majoritatea titlurilor incep sa renunte la acest tip de reclama disimulata.
Unul dintre "fitilele" care au facut sa explodeze recent bomba de la "Adevarul" era tocmai faptul ca ziarul practica un tarif aparte pentru asa-numitele "publireportaje fara "P"". La inceputul acestei saptamini, cotidianul respectiv a anuntat, pe pagina I, intentia de a renunta la acest tip de reclama.
Tot luni, "7 plus" publica o caseta prin care cerea scuze cititorilor pentru ca nu a marcat un material publicitar ca atare.
Articolele care disimuleaza
Aflat la mijloc intre reclama propriu-zisa si materialul redactional, pub