Tigaretele, vinul sau cosmeticele sunt printre singurele sectoare care au terminat pe plus primul semestru din 2009, una dintre cele mai grele perioade pentru businessul local din ultimul deceniu, potrivit datelor centralizate de ZF.
Pe de alta parte, industrii precum auto, materiale de constructii, energie, retail de electrocasnice, bere au resimtit din plin criza economica, scaderile pe aceste segmente variind intre 10 si 50%.
Lovite de criza
Cel mai puternic lovita, industria auto - o piata de 10 mld. euro - s-a contractat cu 50% in primele sase luni, peste estimarile jucatorilor de la finele lui 2008, care mizau pe o scadere de 30% in 2009. Dupa primele patru-cinci luni din acest an, in care declinul pietei a atins un prag de 60%, principalii jucatori au reestimat vanzarile din acest an la 130.000 de autoturisme, in scadere cu 60% comparativ cu anul precedent.
Daca la inceputul acestui an jucatorii estimau o revenire pe trend pozitiv a vanzarilor de masini incepand cu trimestrul trei al acestui an, cele mai noi estimari indica faptul ca pragul de jos va fi atins in trimestrul trei din 2010, dupa care se va reveni pe un trend ascendent.
Un domeniu la fel de lovit de criza economica este si cel al materialelor de constructii. Piata a scazut in medie cu circa 30% in primul semestru.
Sectoare precum cimentul, materialele de zidarie, ferestrele din PVC (termopane), vopselele, placile ceramice, industrii cu o valoare de circa 2,5 miliarde de euro in 2008, s-au redus in medie cu 15-50% in primele sase luni, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cel mai mare recul a fost inregistrat de industria de termopane, unde scaderea pietei s-a manifestat relativ uniform pentru majoritatea competitorilor de pe piata, fapt reflectat si de reducerea pretului.
Cimentul si energia, indicatori care nu arata bine
Consumul de ciment