Piata farmaceutica din Romania a atins in primul trimestru din 2009 valoarea de 466,5 milioane euro, in crestere cu 6%, in euro, fata de perioada similara a anului precedent.
In moneda locala, piata farmaceutica locala a crescut cu 22,5%, ajungand la valoarea de 1,99 miliarde lei, potrivit companiei de analiza si studii de piata Cegedim.
Piata de retail si-a adus cea mai mare contributie la aceasta crestere, urcand cu 23%, in timp ce piata de spital a inregistrat un salt de 19,3%.
“Ce mai vizibila tendinta pe piata de retail este o crestere simtitoare a medicamantelor cu prescriptie, cu 26,5%, si o stagnare a pietei de OTC-uri care a avansat cu doar 9,5%. Principalele explicatii ale acestei tendinte o reprezinta scaderea puterii de cumparare cauzate de criza economica, precum si cresterea semnificativa a costului medicamentelor eliberate fara prescriptii” , a declarat Petru Craciun, directorul general al Cegedim.
Cele mai mari vanzari s-au inregistrat la medicamentele pentru sistemul cardiovascular, care au reprezentat in primul trimestru 19,8% din total, urmate de medicamentele pentru sistemul digestiv si cele pentru sistemul nervos, care au inregistrat 13,9 si respectiv 13,6 procente din vanzari.
Pentru intreg anul 2009 Cegedim estimeaza o crestere sensibila a valorii pietei in lei si un usor declin in euro. “Pentru anul acesta prognozam o crestere de circa 10% in lei (intre 8% si 13%) si o scadere de circa 3% in euro (de la -5% pana la +2%), aceste estimari fiind facute pe un curs mediu de 4,175 lei/euro”, a mai spus seful Cegedim Romania.
Modificari nesemnificative in Top 20
Din valoarea totala a pietei, primii 10 jucatori detineau o cota de piata de 52,7%, cu vanzari de peste 1 miliard de lei, in timp ce cele mai mari 20 companii reprezentau 71,6% (1,43 miliarde lei) din totalul pietei farmaceitoce autohtone.
In topu