Programul de înzestrare a Forţelor Aeriene Române cu avioane de transport scurt/mediu curier se află iar în impas. Sosirea primului aparat Spartan CJ-27 este amânată lună de lună, firma Alenia Aeronautica nereuşind să livreze avionul.
Povestea Spartanului seamănă tot mai mult cu basmul cu cocoşul roşu. Adică este o continuă promisiune neonorată. Acum, noul termen ar fi luna iulie 2009. Se acumulează astfel o întârziere de un an şi jumătate faţă de cerinţele Ministerului Apărării. Dar nici aşa nu există vreo siguranţă că avionul Spartan va fi livrat în condiţiile tehnice impuse de caietul de sarcini al licitaţiei cu cântec prin care Alenia şi-a adjudecat contractul.
Ministerul român al Apărării, după cum recunoştea proaspătul şef al Statului Major al Forţelor Aeriene, general maior dr Ion-Aurel Stanciu, a făcut "demersuri de acoperire a restanţelor de plată aferente execuţiei bugetare". Banii s-au dat italienilor cu întârziere, iar aceştia nu au obţinut certificatul de export al avionului, ceea ce a creat în cascadă o întârziere în şcolarizarea echipajelor româneşti.
Deci, dacă vine avionul, ar trebui să-l piloteze italienii. Şi tot aşa, din una în alta, ne dăm cu stângul în dreptul. Spartanul a ajuns ca Luceafărul, azi îl vedem, şi nu e.
ISTORIE FURTUNOASĂ
Dorinţa de a impune cu orice preţ acest avion în competiţia cu firma spaniolă a provocat multe convulsii în Ministerul Apărării. Cert este că în momentul de faţă toţi cei care au avut de-a face cu promovarea acestei achiziţii şi-au pierdut funcţiile sau au fost trecuţi în rezervă.
Este şi aceasta o explicaţie a întârzierii livrării Spartanului, deoarece acum cei de la Alenia Aeronautica au în faţă o echipă nouă care va cere îndeplinirea "la milimetru" a parametrilor avionului şi a echipamentelor? Se ştie că italienii s-au angajat să livreze Spartan