Predarea unei persoane autorităţilor judiciare ale unui alt stat membru pentru executarea unui mandat european de arestare nu poate fi condiţionată de posibilitatea unei revizuiri a hotărârii de condamnare pronunţate în lipsă, potrivit unei decizii de marţi a Curţii de la Luxemburg.
Decizia-cadru privind mandatul european de arestare reflectă consensul dintre statele membre cu privire la conţinutul drepturilor procedurale de care beneficiază persoanele condamnate în lipsă care fac obiectul unui mandat european de arestare, arată Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.
Decizia-cadru privind mandatul european de arestare are ca obiect înlocuirea sistemului multilateral de extrădare între statele membre cu un sistem de predare între autorităţile judiciare a persoanelor condamnate sau bănuite în scopul executării sentinţelor de condamnare sau a urmăririlor.
Acest sistem vizează astfel să faciliteze şi să accelereze cooperarea judiciară în scopul de a contribui la realizarea obiectivului atribuit Uniunii de a deveni un spaţiu de libertate, securitate şi justiţie întemeindu-se pe gradul ridicat de încredere care trebuie să existe între statele membre.
Curtea aminteşte, în primul rând, că statele membre sunt, în principiu, obligate să dea curs unui mandat european de arestare. Autoritatea judiciară de executare nu poate supune executarea unui mandat european de arestare decât condiţiilor definite la articolul 5 din decizia-cadru. În această privinţă, o dispoziţie din decizia-cadru împiedică autorităţile judiciare să refuze executarea mandatului de arestare emis în scopul executării unei pedepse, într-o situaţie în care persoana în cauză nu a fost prezentă în persoană la proces, în cazul în care, având cunoştinţă de procesul stabilit, aceasta a mandatat un avocat pentru a o apăra şi a fost efectiv apărată de acesta din urmă.