Otto Muică este psiholog şcolar şi activează la Şcoala Industrială “Avram Iancu”, la Scoala Generală „Nicolae Bălcescu”, la Grupul Şcolar „Ion Vlasiu” şi la Şcoala Omega. Se consideră ca fiind destul de nonconformist, testând metode noi şi încercând să acţioneze într-un mod în care elevii nu se aşteaptă, pentru a le capta atenţia. De asemenea, acesta atrage atenţia faptului că un elev care merge la psiholog nu va fi emblematizat în nici un fel.
Reporter: Ce presupune meseria de psiholog şcolar?
Otto Muica: Eu fac atât consiliere individuală cât şi consiliere de grup, care constă în alegerea unui grup ţintă, cu care discutăm pe o anumită temă. De asemenea, lucrez şi cu cadrele didactice şi mediez conflicte care pot să apară între elev şi profesor. Eu sunt de părere că emoţiile blochează raţiunea şi obişnuiesc să nu dau sfaturi, fiindcă acestea implică o responsabilitate, o prezicere a unui rezultat. Eu trebuie să ajut persoana respectivă să găsescă singur o cale de rezolvare. Este important să lucrez cu confidenţialitate maximă, pentru a câştiga încrederea elevilor. Păstrez o relaţie de comunicare şi între cadrele didactice şi părinţi, de multe ori se iscă conflicte şi pe acest plan. Le-aş atrage atenţia părinţilor că psihologul diferă de psihiatru. Iar un copil care vine la psiholog nu va fi emblematizat în nici un fel.
Rep.: Ce metode aplici în terapia cu elevii?
O.M.: Fiecare psiholog este adeptul unei anumite terapii. Eu sunt adeptul terapiei cognitiv comportamentale. Aici putem să ne referim la emoţii şi raţiune, care se influenţează represiv. Cele mai multe probleme cu care ne confruntăm sunt emoţionale, legate de anumite blocaje. Este de datoria mea să discut cu elevul pentru a-şi da seama dacă acestea sunt raţionale sau iraţionale.
Rep.: Care este relaţia ta cu elevii?
O.M.: Avem o relaţie destul de apropiat