Unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru din România, Alexandru Tocilescu, care s-a stins din viaţă aseară, la vârsta de 65 de ani, a marcat şi a revoluţionat teatrul românesc de-a lungul celor mai mult de patru decenii de creaţie artistică.
Un traseu care a început la în 1971 cu un frumos spectacol „Sânziana şi Pepelea" montat la Studioul Casandra al Facultăţii de Teatru şi a continuat pe toate marile scene ale lumii.
În 1976, la Teatrul „Alexandru Davila", Tocilescu a montat primul spectacol pe un text japonez, pus în scenă în România, „Amurgul unui cocor" de Junji Kinos Kinoshita, care a însemnat începutul unei iubiri de-o viaţă pentru cultura japoneză. În prezent, regizorul repeta la Teatrul Bulandra tot o piesă japoneză, „Prietenii", de Kobo Abe, care ar fi trebuit să aibă premieră în această toamnă.
Citeşte şi:
A murit Alexandru Tocilescu
Ultimul interviu acordat „Adevărul" de regizorul Alexandru Tocilescu: „Mi-a plăcut să mă joc în toate direcţiile"
Alexandru Tocilescu a murit de la o supradoză de medicamente
A urmat un alt spectacol care n-a apucat să facă istorie, la acel moment, şi pe care Alexandru Tocilescu l-a reluat de curând la Teatrul Metropolis, un musical cu muzica lui Nicu Alifantis, după „Nevestele vesele din Windsor", de altfel singurul spectacol pe care regizorul l-a reluat.
Creator al unui „Hamlet" cu Ion Caramitru în rolul titular, care a cucerit lumea întreagă, Tocilescu a realizat, de asemenea, pentru prima dată în teatrul românesc, un celebru diptic teatral, „Tartuffe" şi „Cabala bigoţilor", în 1982.
În 1999, a realizat o celebră „Scrisoare pierdută", pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti, cu Ştefan Iordache în rolul lui Caţavencu, pentru care a primit premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru Cel mai bun spectacol. Îndelung disputată şi dicutată, montarea a fost sc