Inca de la primul contact cu obiectul pe care cu prietenie mi l-a trimis de la Paris pianistul, muzicianul, artistul Paul Staicu, orasul in care-si desfasoara jucausa si prodigioasa activitate de aproape douazeci de ani, am simtit - datorita aspectului vizual si titlului simplu si scris cu corp mare - ca am venit in contact cu o Idee. De pe coperta intai, din fundalul rosu aprins, se detaseaza cautatura revoltata, dezaprobatoare, patimasa, in sfarsit... diferita, a doi muzicieni: pianistul Paul Staicu si violoncelistul Laurent Cirade, sugerand ideea de Duel - titlul albumului, al show-lui, al ideii.
"Ei bine, doamnelor si domnilor, gata! Vazuta de noi, situatia a devenit mult prea grava si falsa, asa ca ea nu mai poate fi tratata cu seriozitate", par sa transmita - nu doar de pe coperta - cei doi muzicieni. Ceea ce urmeaza insa depaseste orice inchipuire. O imersiune in dimensiunea ludica a actului interpretativ, provocata si sustinuta cu virtuozitate, talent si bun-gust, pusa sub semnul ideilor clocotitoare ale celor doi virtuozi intr-ale muzicii, indiferent de gen. Cele nouasprezece numere ale spectacolului te poarta - inutil sa spun ca nu simti cand trec cele o suta de minute ale show-ului - prin impresionisti, neoclasici sau romantici (Satie, Stravinski, Prokofiev, Bizet sau Faure), world music, jazz, muzica de film sau folclor romanesc - de altfel Paul Staicu isi sustine partitura dramatica in romaneste, spre deliciul publicului (francez), care, la momentul filmarii show-ului, a umplut pana la refuz sala de la Comedie de Champs Elysees - jongland cu parafrazele, demitizarile, aluziile, trecerile imprevizibile sau jucandu-se pur si simplu.
Fiind un lucru bine facut, bineinteles ca cei doi nu sunt singuri in aceasta productie, unde regia este semnata de Agnes Boury, scenariul reprezinta opera colectiva a lui Laurent Cirade, Agnes Boury, Paul