Psihologii spun că agitaţia dinaintea Crăciunului este artificială.
De câteva zile, timişorenii au intrat în linie dreaptă cu cumpă răturile de sărbători. De două ori pe an, dar mai ales înaintea Crăciunului, lumea se înghesuie printre rafturile hipermarketurilor ca să se aprovizioneze. Se cumpără în draci orice, dar numai la pachet: bax-uri de ulei, calupuri de câte şase kilograme de făină, baxuri de suc şi apă minerală, kilograme de portocale, banane şi mandarine. Dacă priveşti din afară, lumea cumpără de parcă vine sfârşitul lumii.
Marea aprovizionare de iarnă nu se opreşte aici: tot ce e „promoţie“ în magazine e achiziţionat fără ezitare, chiar dacă nicio familie nu are ce să facă cu seturi întregi de deodorante, borcănaşe de condimente sau alte „super-oferte”, gen cozonaci cu căni cu efigia Moşului. Patronii magazinelor însă se declară mul- ţumiţi de apetenţa crescută a cumpără- torilor în aceste zile şi declară că numai înainte de Paşte mai au şansa să vândă aşa de bine.
Abundenţă de sărbători
Psihologii nu au început încă un studiu atent al tendinţei consumatoriste a bănăţenilor, însă au tras primele concluzii. „Cred că asistăm la o isterie indusă artificial, când consumatorului i se inoculează ideea că sărbătorile trebuie să însemne abundenţă, o abundenţă de orice, de la cauciucuri pentru maşină la borcane de mazăre ş.a. În acelaşi timp, tehnicile de marketing stimulează ideea de resurse limitate şi induce comportamentul de consum: «dacă nu cumperi acum, ratezi o mare ocazie».
Tot în termeni psihologici, cred că se mai activează şi procesul comparării sociale, cel în care te uiţi în «curtea» vecinului, în încercarea de a avea cel puţin la fel de mult ca şi el, nu contează în ce domeniu se duce competiţ ia, indiferent de resursele tale financiare şi chiar de nevoi, adevăratele nevoi nu mai sunt aş