*137 de oameni au murit anul acesta în accidente provocate de şoferi începători
*Atestarea instructorilor, o precedură ignorată de trei ministere
Numărul mare de accidente produse de şoferii începători este cauzat de slaba pregătire efectuată alături de instructori la fel de slabi – susţin Sindicatul Naţional al Instructorilor Auto din România (SNIAR) şi Cartel Alfa. “Actuala lege permite atestarea ca instructor auto a oricărui şofer care are carnet de categoria B şi o vechime de cinci ani de la obţinerea permisului. Urmează apoi un curs de patru săptămâni, care, de cele mai multe ori, nici nu este frecventat. În Germania, de exemplu, doar pregătirea teoretică durează şase luni, iar cea practică - patru.
În Norvegia se efectuează o adevărată academie, timp de doi ani, pentru a obţine atestatul”, a declarat preşedintele SNIAR, Cornel Lipă. Sindicaliştii acuză ministerele implicate în elaborarea regulamentelor privind obţinerea atestatului de instructor auto de lipsă de implicare, mai ales în condiţiile în care accidentele provocate de şoferii începători sunt din ce în ce mai numeroase. În 2007, şoferii care obţinuseră carnetul de mai puţin de un an au provocat 499 de accidente grave, în care 189 de persoane şi-au pierdut viaţa. În prima jumătate a anului în curs, aceştia au comis deja 425 de accidente, soldate cu 137 de morţi.
MT, MIRA şi MECT, trei ministere şi nici un răspuns
Procedurile de obţinere a atestatelor de instructor auto şi a carnetului de şofer sunt reglementate, în prezent, de trei ministere – Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne şi Reformă Administrativă şi Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Cele trei instituţii au elaborat în urmă cu un an şi jumătate un Ordin Comun privind procedurile de obţinere a atestatelor, însă nici până acum nu au stabilit normele metodologi