„Evenimentul zilei” a consultat experţi, oameni din sistem, dar şi tineri care au studiat afară şi a realizat un model de programă ce ar putea fi aplicat în unităţile de învăţământ. Sursa: EVZ
Şcoala românească n-ar trebui să se mai ghideze după manualul devenit prea greoi pentru copii, profesorul ar trebui să se documenteze şi din alte resurse, iar computerul să joace un rol vital şi pentru elevi, şi pentru dascăli.
Majoritatea specialiştilor consultaţi de EVZ în vederea realizării unui model de pro gramă au fost rezervaţi în ceea ce priveşte micşorarea numărului de materii, dar sunt de acord că elevii ar trebui să aibă 26-28 de ore pe săptămâ nă, în loc de 30, cum e acum. Asta pentru că, potrivit ultimelor statistici, două treimi din tre ca drele didactice şi elevi cred că orarul săptămânal e supraaglomerat, iar copiii sfârşesc prin a lucra până la nouă ore zilnic.
Comunitatea decide o parte din orar
În ceea ce priveşte numărul de materii, părerile sunt împărţite. Se vrea mai degrabă reorganizarea întregului curriculum şi refacerea con ţinuturilor manualelor.
Având ca model ţările dezvoltate, specialiştii cred că cel puţin 30% dintre disciplinele ce trebuie studiate la şcoală trebuie decise de comunitatea locală, în funcţie de nevoile pieţei muncii.
Reprezentanţii ministerului cer însă interdisciplinaritate. Asta ar însemna ca la gimnaziu, sub denumirea ştiinţe, un profesor să poată aduna elemente de fizică, chimie şi biologie, în timp ce noţiunile de matematică să se predea separat.
Principalele schimbări pe care le propun experţii consultaţi vizează în special gimnaziul şi liceul. Gimnaziul trebuie axat pe cultură generală: 10-12 materii sunt potrivite pentru bagajul de cunoştinţe de care are nevoie un elev. Dar accentul trebuie să se pună pe competenţele de tehnologia in