Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) se poate pronunţa asupra unui contract de privatizare doar înainte de începerea procedurii efective. Premierul Ponta cere aviz de la CSAT după atribuirea contractului şi ameninţă, în caz contrar, cu anularea privatizării. Ce spune legea?
La nici două săptămâni de la preluarea interimatului la Transporturi, premierul Victor Ponta a făcut o declaraţie privind privatizarea CFR Marfă care a declanşat o adevărată dispută între cele două Palate. „Contractul de vânzare a companiei CFR Marfă va fi semnat doar după şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), probabil în luna septembrie, iar procedura de privatizare va fi finalizată în termen de 60 zile“, a declarat premierul în 24 iulie.
Prima reacţie a venit din partea Preşedinţiei, prin vocea purtătorului de cuvânt, Bogdan Oprean. Acesta susţinea că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare deja atribuite, iar premierul Victor Ponta nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului şi încearcă să fugă de responsabilitate în privinţa privatizării CFR Marfă. În replică, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a afirmat că în condiţiile în care CSAT s-a pronunţat în legătură cu această privatizare înainte de derularea sa, trebuie să se pronunţe şi cu privire la rezultatele negocierii.
„Adevărul“ a analizat din punct de vedere legislativ care este circuitul unui contract de privatizare. Potrivit Legii Concurenţei (Legea 21/1996, art.46), dacă privatizarea unei companii prezintă riscuri pentru siguranţa naţională, Guvernul, la propunerea CSAT, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenţei Comisiei Europene în acest domeniu.
Prima strategie de privatizare a CFR Marfă elaborată de Guvernul Ponta I a fost inclusă într-un proiect de Hotărâre de Guvern şi trimisă, în