Printre expoziţiile-eveniment ale acestui sfârşit de an, Parisul oferă una care ne propune o călătorie în timp, într-un timp nu prea îndepărtat, doar cu o sută de ani în urmă, când „Oraşul luminilor” era şi centrul cultural al lumii. „Matisse, Cézanne, Picasso… L’aventure des Stein” este titlul acestei expoziţii concepute şi ca un un parcurs documentar, şi care poate fi vizitată până pe 12 ianuarie anul viitor la Grand Palais la Paris. O expoziţie care ne povesteşte de fapt o frumoasă aventură artistică şi ne face să plonjăm în efervescenţa unui început de secol, este vorba despre secolul al XX-lea, când arta modernă se impunea treptat în faţa marelui public. Înainte de a se impune însă în faţa acestui mare public, ea a fost „degustată” de cercuri restrânse de „cunoscători” şi amatori de noutăţi, deseori ei înşişi artişti, uneori negustori de artă şi meceni. Despre Matisse, Cézanne, Picasso, mari nume ale picturii moderne, toată lumea ştie astăzi câte ceva. Cum a ajuns însă o familie americană de iubitori de artă să constituie o extraordinară colecţie cu picturile lor, aceasta este o altă poveste…
Era deci pe vremea când Parisului nu i se contesta statutul de capitală culturală a artelor, a experimentelor, a avangardei, a excesului de libertate şi a nebuniei… Parisul fascina la ora aceea infinit mai mult decât astăzi, iar scriitorii şi intelectualii din toată lumea îl luau cu asalt. Veneau şi cei din America, pentru a scăpa de un anume provincialism cultural pe care îl resimţeau în ţara lor. A fost cazul cu Hemingway, cu Scott Fitzgerald, cu Henry Miller şi alţii.
A fost cazul şi cu familia Stein originară din San Francisco, suficient de bogată pentru a putea trăi din rente şi pentru a gusta la Paris deliciile vieţii boeme, dar mai ales pentru a intra în efervescenţa revoluţiei artistice care se derula sub ochii ei. Aşa se face că Getrude Stein, scri