Am mai scris, la începutul anului, despre urgenţa adoptǎrii unui Cod Electoral, necesar atât pentru armonizarea prevederilor diferitelor legi electorale, cât şi pentru corectarea numeroaselor hibe existente în actualele acte normative (între altele, semnalate în decembrie de cǎtre Oficiul pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului al OSCE). Revin pentru cǎ USL, deşi a promis, nu a fǎcut pânǎ acum nimic în direcţia adoptǎrii unor reglementǎri electorale coerente (cele actuale nesuportând acest atribut). Întreprinderea nici nu ar fi aşa complicatǎ, pentru cǎ existǎ deja un proiect de Cod, care a fost publicat de cǎtre Autoritatea Electoralǎ Permanentǎ încǎ din septembrie 2012, proiect care ar trebui doar actualizat pe ici-pe colo şi introdus pe ordinea de zi a Parlamentului.
De ce e nevoie de un Cod Electoral, în plus faţǎ de actualele legi care reglementeazǎ fiecare tip de alegeri? Pentru cǎ existǎ o serie de elemente mai degrabǎ de ordin tehnic, ce ţin de modul de înscriere în listele de alegǎtori, prevenirea şi sancţionarea unor infracţiuni precum mita electoralǎ, depunerea candidaturilor, alcǎtuirea birourilor electorale, desfǎşurarea campaniei (îndeosebi prin radio şi televiziune) etc., care ar trebui sǎ fie unitare indiferent de tipul de scrutin. În prezent, fie existǎ diferenţe nejustificate între un tip de alegeri şi altul, fie reglementarea este rǎtǎcitǎ prin cine ştie ce ordonanţǎ de urgenţǎ emisǎ nu se mai ştie când. Odatǎ adoptat acest set de regleme-ntǎri, ar rǎmâne de discutat, pentru fiecare tip de alegeri, dacǎ vrem sǎ fie proporţionale sau majoritare, într-un tur sau douǎ etc. Probleme complicate, dar mai uşor de decis o datǎ ce ar fi eliminate temele colaterale.
Un Cod Electoral unitar ar obliga poate guvernele sǎ aplice prevederile legale privind utilizarea cǎrţilor de alegǎtor. Pentru cei care au uitat trebuie amintit cǎ, încǎ