Soarta a aproximativ 400 de orase din Rusia, ce depind de o singura industrie sau companie, este sub semnul intrebarii, din cauza crizei economice.
Temandu-se de instabilitate sociala si fara posibilitatea de a sustine mamutii industriali din perioada sovietica, Guvernul Rusiei a lansat un program de evaluare a situatiei din 400 de orase, pentru a determina cum ar putea fi restructurate companiile locale, daca se pot aduce noi investitori si crea locuri de munca noi, sau, in ultima instanta, daca trebuie desfiintate, iar oamenii mutati in alte locuri.
Majoritatea oraselor de acest gen au fost infiitate cu mai putin de 100 de ani in urma, fiind construite in jurul exploatarilor de carbune sau langa centrale hidroelectrice.
Insa, in prezent, aceste comunitati nu-si mai gasesc rostul. Produsele lor nu sunt competitive la nivel de pret cu cele din import si nu au beneficiat de investitii, fiind sustinute de stat, cel putin pana la intrarea in criza economica, relateaza Financial Times.
Cel mai mare astfel de oras, Tolyatti, se bazeaza pe ce a mai ramas din industria auto din perioada sovietica. Peste 100.000 de oameni lucreaza in fabricile Lada, insa are cea mai mare rata a somajului si a datoriilor din cele 400, iar, cu toate eforturile autoritatilor, fabrica are mari sanse sa intre in faliment.
Numita "gaura neagra" a Rusiei, Avtovaz, producatorul Lada, a inghitit deja 570 de milioane de euro de la stat, fara a se observa efectele. Problema principala a sa: managementul. Saptamana trecuta, Avtovaz a recunoscut ca s-au pierdut 7.500 de masini din reteua de dealeri, de exemplu. Intre timp, premierul Vladimir Putin a cerut companiei Renault, unul dintre actionari majoritari, sa participe la salvarea fabricii.
Totusi, Tolyatti are noroc: este interesant pentru investitorii straini, iar vanzarile auto s