Cum s-a transformat dintr-o măsură utilă mediului de afaceri într-o povară?
In varianta propusă de mediul de afaceri, sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor ar fi fost un mijloc de creştere a lichidităţilor din piaţă, însă, din cauza „micilor” modificări aduse de Guvern s-a transformat într-un mijloc de creştere a costurilor şi de birocratizare.
„Propunerea trebuia lăsată exact aşa cum a venit de la mediul de afaceri. În formula în care e acum nu face decât să crească costurile de contabilitate deoarece nu va mai fi un singur tip de client şi un singur tip de furnizor, ci două tipuri (unul care aplică sistemul TVA la încasare şi altul care nu-l aplică – n.r.), deci de două ori mai multe evidenţe”, explică Adrian Coroian, preşedintele Ligii Întreprinzătorului Român (LIR).
Asociaţia pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT), membră a Taxpayers Association of Europe (Asociaţia Contribuabililor din Europa), din care fac parte şi oameni de afaceri clujeni, cere, de altfel, abrogarea sistemului de TVA la încasare.
„Plata TVA-ului la încasare nu este un «cadou» al statului către contribuabili. Ceea ce plătesc unii contribuabili mai târziu primesc alţi contribuabili, corespunzător, mai târziu. Această masură induce însă o mare birocraţie, implicit costuri suplimentare, în activitatea tuturor contribuabililor şi o periculoasă distorsiune competitivă între companii”, a declarat Octavian Radu, membru fondator şi presedinte ARSIT, citat de Hotnews.
Organizaţia a transmis deja Ministerului Finanţelor Publice o scrisoare prin care atenţionează asupra faptului ca acest sistem, nu este unul real de TVA la încasare întrucât dacă factura nu s-a încasat în 90 de zile, TVA tot trebuie colectat şi apoi virat la stat, practic, având loc doar o amânare a momentului colectării TVA la