Compania de stat Hidroelectrica s-a autosabotat în 2009 cu circa un miliard de lei pentru ca firmele care reprezintă clientela politică să beneficieze de preţuri preferenţiale la energia electrică.
Firme mari de stat, cum ar fi Hidroelectrica, îşi autosabotează profiturile, iar un buget paralel, denumit "fond de urgenţă", este anual la dispoziţia guvernului, care cheltuie discreţionar miliarde, totul pentru ca firmele clientelare să facă afaceri uriaşe, ajungând să concureze multinaţionalele, potrivit raportului pe anul 2011 al Societăţii Academice din România (SAR).
Fie că a fost premier Adrian Năstase, Călin Popescu-Tăriceanu sau Emil Boc, nimic esenţial nu s-a schimbat în politica guvernului: autorităţile au deservit o clientelă care a căpătat proporţii impresionante beneficiind de banul public, relevă raportul SAR care a analizat situaţia guvernului din 2004 până anul trecut.
Potrivit raportului, contractele încredinţate direct, sabotarea companiilor publice şi fondurile create pentru situaţii speciale, în schimb folosite pentru aceeaşi clientelă, sunt modalităţile prin care a fost favorizată clientela politică.
Energie ieftină pentru "băieţii deştepţi"
SAR prezintă exemplul Hidroelectrica, companie care an de an "încheie cu diverşi intermediari sau direct cu anumite companii contracte de furnizare pe 3-5 sau chiar 7 ani, la un preţ cu cel puţin cel puţin 30-40% sub cel al Bursei energiei", a spus Sorin Ioniţă, directorul de cercetare al SAR.
Totodată, compania angajează contracte pe care nu le poate onora, care generează pierderi suplimentare. Pentru a furniza energia promisă cumpără la un preţ mai ridicat decât cel pe care îl va încasa, de pe piaţa liberă, a explicat Ioniţă. Rezultatul? Doar pentru anul 2009, SAR a calculat pierderi de 0,9 miliarde lei pentru Hidroelectrica din aceste operaţ