Apropierea aderarii la Uniunea Europeana si oportunitatile de afaceri au dus, in ultimii ani, la cresterea rapida a numarului de expati in Romania.
In mod firesc, s-a dezvoltat si piata presei dedicate strainilor stabiliti la noi - un segment media aproape invizibil pe tarabe, dar extrem de activ si care incepe deja sa afle ce merge si ce nu merge in relatia cu un public mult mai pretentios decat romanii.
La inceputul anilor ’90, putinii straini care se asezau, cu treaba sau din alte motive, in Romania se puteau informa doar din fluxurile agentiei nationale de stiri, din buletinele unor institutii ale statului si dintr-un singur ziar de limba engleza, „Nine O’Clock".
Dupa un deceniu si jumatate, publicatiile romanesti in engleza, franceza, germana sau in alte limbi ar putea umple singure cateva tarabe, iar numarul lor este dublat de media alternativa, precum cea online.
Toate incearca sa raspunda unor gusturi pe cat de diverse, pe atat de pretentioase si aleg cele mai diverse cai pentru a realiza acest lucru. Unele se concentreaza pe domeniul afacerilor, principala zona de interes a expatilor occidentali din Romania. Altele - pe timpul liber, cu prezentari de restaurante, baruri si centre de masaj erotic.
Dar sensul comunicarii de masa al definitiei presei il da un numar mic de publicatii.
Cantitate mare, calitate - pe ici, pe colo
Expatul are la dispozitie, dupa propriul buget si dupa zona sa de activitate, informatie pe toate palierele. Managerii straini ai companiilor din tara au acces la numeroase fluxuri informative ale agentiilor de presa Mediafax si Rompres, dar si la fluxurile similare ale unor institutii financiare, precum „ING Financial News".
Pe masura ce se extinde domeniul de activitate al expatilor, fie ei diplomati, propovaduitori ai credintei, angajati bancari sau a