Prabusirea in ocean anul trecut a avionului Airbus A330-200 ce zbura pe ruta Rio de Janeiro-Paris este considerata una dintre cele mai misterioase tragedii aviatice din toate timpurile. Dupa luni de investigatii, abia acum a iesit la iveala o posibila cauza a accidentului soldat cu 228 de morti. Reconstituirea ultimelor patru minute ale zborului 447 a scos in evidenta problemele grave de siguranta cu care se confrunta aviatia civila – scrie publicatia germana Der Spiegel, intr-un amplu articol ce prezinta cronologic erorile tehnice aparute in timpul zborului.
Aeronava ce urma sa efectueze cursa Rio-Paris se afla deja in zbor de 3 ore si 40 de minute, dupa ce a decolat de pe aeroportul din orasul brazilian in seara zilei de 31 mai 2009. Puternice turbulente au zguduit aparatul de zbor timp de mai bine de o jumatate de ora, insa aparatura de la bordul avionului era in perfecta stare de functionare.
Minutul 1: Defectarea senzorilor de temperatura
Dintr-o data, masuratoarele au indicat o crestere alarmanta a temperaturii externe, in conditiile in care zborul se efectua la o altitudine de 11.000 de metri. Se pare ca aceasta eroare tehnica a aparatului a fost provocata de impactul dintre senzorul din exteriorul aeronavei si un cristal de gheata. Potrivit expertilor, aceasta defectiune a declansat dezastrul zborului 447 deasupra Atlanticului.
Semnalele de alarma au inceput sa sune din ce in ce mai des, deregland monitoarele pilotilor si, simultan, s-a blocat si sistemul de autopilotaj. Este greu de imaginat o asemenea situatie speciala, chiar si pentru pilotii cu nervi de otel – sa zbori in plina furtuna deasupra oceanului, incercand sa stapanesti o imensa pasare metalica ce se zdruncina din toate partile, avand in fata leduri care se aprind intermitent, monitoare palpaind amenintator, trei indicatoare de viteza afisand mesaje di