Imaginarul nostru profund este bantuit de spaima mutilarii, a dezmembrarii, dislocarii si amputarii corpului. Exista un simptom sigur in astfel de vise si, consecutiv in diurn, o anatomie a liniilor de fragilitati expresive, exprimata predilect mai ales in arta statuara.
Amestec de mot si craiovean, Darie Dup si-a facut sonor intrarea in peisajul bogat al anilor '80, din clasele de sculptura bucurestene, cu "pasul unui amputat". Era un fel de razboinic corpolent, placat decorativ-sarcastic cu placute de arama, statatuara - vestigiu, salbateca si aulica, in acelasi timp. Figura fara portret introducea, in deprinderea de cautari armonic-constructiviste ale scolaritatii, un expresionism puternic al fragmentarii corpului, asezonat cu rabdari insolite de parura. La expozitia nationala a tinerilor segregati atunci in "Atelier 35 al U.A.P., gazduita de sala fostei colonii de la Baia-Mare (eveniment major si foarte curajos, organizat in 1988 sub coordonarea Anei Lupas), omul cu ciot al lui Darie Dup "striga" la fel de salbatec precum, cu aproape un deceniu in urma, busteanul figurat si pictat a lui Georg Baselitz din acelasi fel de sala plonjanta, dar a Muzeului Ludwig din K?ln.
Dup a inugurat si a fost imitat in cateva procedee expresive: amputarile drastice, de idol pagan, ale membrelor, prinderea nonsalant-gospodareasca a cate unei prelungiri anatomice, ca de proteza, cu scoabe de dulgherie, placarea cu metal a lemnului crud sau pictarea lui pe strat de ghips si, in general, convocarea heteroclita a materialelor asupra lemnului. Pe Dup il fascineaza declarat fragmentele anatomice si scenarizarea lor. Reimagineaza, inainte de anii '90, anticul conducator de cvadriga ca un trup fara brate si cap, din pieptul caruia iese un cap de cal nechezand. Pe cand un fel de trup de Kouros are corpul lipsa, dedus doar ca gol din inserarea membrelor si a capul