Taxa de autostrada se concretizeaza intr-un ritm mai rapid decat cel al constructiei drumurilor pentru care va fi platita, iar detaliile cunoscute pana acum scot la iveala mai multe deficiente ale sistemului contemplat de autoritati.
Taxa va fi introdusa in prima faza pentru trei autostrazi existente momentan doar pe harta, a anuntat ministrul Infrastructurii, Dan Sova. Este vorba de doua tronsoane de autostrada, Comarnic-Brasov si Pitesti-Craiova, si de centura de sud a Capitalei in regim de autostrada, construite in baza unui contract de concesiune cu firmele private interesate.
Daca autoritatile estimeaza ca cele trei bucati de drum vor fi gata pana la alegerile din 2016, desi Comarnic-Brasov, de exemplu, trebuia sa fie gata in acest an, potrivit proiectului publicat pe CNADNR, despre taxa de autostrada stim deja cat va costa, cum se va putea plati sau ce masuri de control vor fi luate.
Astfel, potrivit ministrului Dan Sova, taxa de autostrada va fi de 3 euro la 100 de kilometri, va putea fi platita prin SMS, printr-un cod de bare amplasat pe geam sau in benzinarii, iar pentru supravegherea platilor vor fi instalate camere video. Nu va fi utilizat sistemul cu bariere, a asigurat ministrul.
In cadrul contractului de concesiune, cel care realizeaza autostrada are dreptul sa perceapa o taxa, asfel incat aceasta nu este nici surprinzatoare, nici nelegala, a afirmat avocatul Gheorghe Piperea pentru Ziare.com.
Pe de alta parte, pentru acelasi serviciu sunt percepute in Romania si alte taxe, cum ar fi acciza din pretul carburantului pentru taxa de drum sau rovinieta perceputa de CNADNR pentru drumuri nationale. Mai mult, romanii platesc pentru deszapeziri sau traversarea unor localitati.
"Daca se va impune o taxa de autostrada, probabil ca va trebui sa se umble la sistemul acesta de accizari. Poti sa