Protectia drepturilor consumatorilor diferă în continuare foarte mult între ţările UE. Doar 35% dintre europeni au încredere în achizitiile online de la vânzători din alte tări ale UE, iar sapte consumatori din zece nu stiu cum să procedeze atunci când primesc produse pe care nu le-au comandat.
Acestea sunt unele dintre rezultatele Tabloului de bord al conditiilor pentru consumatori, editia pentru 2013, publicat de Comisia Europeană. Rezultatele arată că este nevoie de un nou impuls pentru a oferi garantii consumatorilor că pot cumpăra cu încredere si usurintă din întreaga UE, online sau offline.
Unul dintre rezultatele cele mai importante subliniază scăderea încrederii consumatorilor, asociată cu o crestere a recurgerii la sistemul de despăgubiri.
Concluziile principale ale tabloului de bord sunt următoarele:
Comertul electronic este în crestere, în special pe piata internă
- Ponderea consumatorilor care fac apel la comertul electronic intern a crescut de la 38 % la 41 % în comparatie cu o crestere de la 9,6 % la 11 % în cazul achizitiilor transfrontaliere. Cu toate acestea, consumatorii sunt în continuare mult mai neîncrezători în achizitiile efectuate online de la vânzători din alte state membre ale UE, în raport cu cele efectuate pe piata internă (35 % față de 59 %).
Printre posibilele motive ale acestei situatii se numără imposibilitatea de a finaliza o achizitie, de exemplu, deoarece nu există nicio livrare în tara de provenientă a consumatorului sau din cauză că nu sunt acceptate cărtile de credit străine de către comerciantul cu amănuntul online. Aceasta este o barieră importantă în calea cumpărăturilor transfrontaliere online.
- Comisia a depus eforturi pentru a valorifica potentialul comertului electronic, prin crearea unui mediu favorabil consumatorilor. Noua legislatie privind so