Înainte de toate, iată care sunt, în acest moment, structurile politice şi militare comune la nivelul UE în domeniu. Interesant de ştiut deoarece Summitul din decembrie va decide asupra continuării existenţei lor, mult amplificată şi cu atribuţii sporite pe noua piaţă definită pe de o parte de apariţia unei armate europene comune şi pe de altă de legiferarea unei producţii europene de armament, unificată şi standardizată.
Pentru a permite UE să opereze în domeniul managementului crizelor, Consiliul European de la Nisa (decembrie 2000) a decis crearea unor structuri permanente politice şi militare.
Acestea sunt:
Comitetul pentru probleme politice şi de securitate (PSC) care se întâlneşte la nivel de ambasadori, ca etapă preparatorie pentru reuniunile Consiliului UE. Principalele sale atribuţii sunt analiza situaţiei interne şi definirea liniilor politice în cadrul Politicii comune de apărare şi securitate (CFSP), pregătind rapunsul coerent al UE la situaţii de criză.
Comitetul Militar al UE (EUMC), cea mai înaltă instanţă militară din cadrul Consiliului, reunind miniştrii apărării din statele membre, locul acestora la şedinţele obişnuite fiind ţinut de reprezentanţii militari permanenţi, oferind expertiză şi recomandări asupra tuturor problemelor din domeniul militar.
Comitetul pentru aspectele civile ale managementului de criză este, alături de EUMC, tot un centru de expertiză care produce sinteze de date, informaţii şi propuneri de recomandări în domeniul specific.
Direcţia Management de criză şi planificare (CMPD) contribuie la realizarea obiectivului Serviciului european de acţiune externă şi ale Politicii europene de apărare şi securitate.
Personalul militar al UE (EUMS)- lucreaza sub conducerea Comitetului Militar al UE si sub autoritatea Inaltului Reprezentantant si Vicepresedinte al Comisiei Europene - oferind experiz