Comunitatea viitorului este guvernata de principiile invatarii, si nu ale scolii. Flexibila, diversa si inovatoare, interconectata si cooperanta, vesela, increzatoare, responsabila si iubitoare, dar mai ales personalizata si coerenta, nemarginita de nici o granita fizica este scoala comunitatii secolului douazeci si unu. Reorganizarea invatamantului romanesc de catre cel supranumit "omul scolii", Spiru Haret, in cele trei perioade cat a fost Ministru al Instructiunii Publice, este depasita. Principalul argument este punctul de vedere newtonian, ce a creat obsesia gandirii liniare, conform careia universul este static, repetitiv, predictibil, ca un mecanism de ceasornic. Spiru Haret a aplicat principiile mecanicii clasice la viata sociala, fiind o minte luminata acum mai bine de o suta de ani. Primele manuale romanesti au fost scrise de cel caruia cu totii ii suntem recunoscatori. "A nu sprijini lupta pentru luminarea poporului, a lucra contra existentei tarii, este tot una", spunea Haret si tocmai de aceea trebuie sa aplicam scolii un model einsteinian, net superior celui newtonian. Modelul eronat si disfunctional privind invatarea a condus la actuala criza in care elevul invata pentru scoala, si nu pentru sine si societate. Educatia are un caracter pasiv, liniar crescator, nu un caracter dinamic, evolutiv. Invatarea actuala inseamna insusirea informatiilor, si nicidecum construirea semnificatiei! Asimilarea si reproducerea continutului sunt mai apreciate decat intelegerea adecvata. Segmentarea continutului este preferata integrarii conceptelor. Competitia este un element mai puternic de motivare decat cooperarea. Esecul scolii traditionale este cert. Dorinta si capacitatea noastra inerenta de invatare trebuie canalizate prin stimularea invatarii naturale spre conectare si semnificatie, relatii de durata si profunde, secrete impartasite si nu ascunse. Stimulare