Taxa pe valoarea adăugată aferentă proiectelor din transporturi nu va mai reprezenta o cheltuială eligibilă restituită din surse comunitare, ci va fi acoperită din nou de la buget, Guvernul temându-se că fără această decizie va pierde din banii UE pentru lucrări şi va fi obligat să anuleze contracte, scrie Mediafax.
În luna noiembrie a anului trecut, fostul Guvern a decis că taxa pe valoarea adăugată aferentă proiectelor UE va fi declarată, începând cu acest an, drept cheltuială eligibilă suportată din fonduri comunitare, decizie valabilă pentru toate contractele din cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale şi încheiate după 1 ianuarie 2012.
La acel moment, ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a atenţionat că, atunci când TVA devine eligibilă dintr-un buget deja stabilit, dimensiunea programelor se micşorează şi numărul proiectelor susţinute din fonduri comunitare este redus, şi a arătat că sistemul ar putea fi modificat ulterior prin introducerea unor excepţii.
Pornind de la acelaşi considerent, respectiv al riscului ca pentru unele proiecte să nu mai poată fi asigurată întreaga finanţare, deoarece o parte din fondurile UE trebuie direcţionate către rambursarea TVA în loc să fie alocate lucrărilor efective, noul Cabinet a pregătit un act normativ prin care TVA va fi considerată din nou drept cheltuială neeligibilă pentru proiectele din Programul Operaţional Sectorial Transport.
"În cazul în care TVA nedeductibilă ar deveni eligibilă, în cazul POS-Transport există riscul ca unele proiecte să nu mai aibă întreaga finanţare asigurată şi vor trebui anulate contractele de lucrări sau procedurile de licitaţie", se arată în document.
Restituirea taxei pe valoarea adăugată de la buget şi nu din fonduri comunitare, în cazul acestui program, poate crea statului şi un avantaj prin perioada mai scurtă de